Поиск по этому блогу

вторник, 17 января 2017 г.

ВЕСЕЛКОВА МАНДРІВКА РІДНИМ КРАЄМ
(урок-мандрівка для учнів 3 класу)

Мета: дізнатися про минуле своєї малої Батьківщини, познайомитись з видатними людьми, які прославили рідний край; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати уяву, фантазію, творче мислення; формувати позитивне ставлення до оточення, довкілля; виховувати любов до Батьківщини, прагнення вивчати та досліджувати історію рідного краю.
Обладнання: карта Гайворонського району, карта села Хащувате; квітка-семицвітка з паперовими пелюстками кольорів веселки, на яких записані напрямки досліджень; скотч, папір для записів, маркери, олівці, фломастери, аркуші з інформацією про с. Хащувате формату А3, фотокартки із зображенням об’єктів села; аркуші з інформацією про видатних людей Гайворонщини, фотоматеріали; картки зі словами для створення «асоціативних кущів».

Хід уроку
І. Організація класу, вітання
ІІ. Розминка «Сонячна мелодія»
- Який у вас зараз настрій?
- А що робить людина, коли у неї гарний настрій?
- Якого кольору сміх, як ви гадаєте?
Учитель. Давайте посміємося. Усміхніться: як кіт сонечку; як клоун у цирку; як пес господареві; як ви усміхаєтеся мамі; як дорогим гостям.
У вас були дуже гарні посмішки. Ми опинилися на чудовій галявині чарівних посмішок. Подивіться, як чудово навкруги, як привітно і лагідно посміхається до нас сонечко. Воно грає різними веселковими барвами і дарує неповторну мелодію.
Ця мелодія різноманітна, але завжди рідна і близька, бо це мелодія душі, мелодія рідного краю, що ввібрала в себе історичне минуле і майбутнє; радість і смуток наших пращурів. Вона назавжди залишається солодким спогадом дитинства, який щемко озивається у серці і повертає з далеких світів, з вічних доріг на Батьківщину, кличе додому, до маминої вишні, до батьківського порогу; стає світлим оберегом пам’яті, життя, любові.
ІІІ. Актуалізація знань
Учитель. Як ви вже зрозуміли, нас чекають незвичайні зустрічі, веселкова мандрівка рідним краєм. Отож, вирушаймо!
Наша зустріч – кольорова,
Наша зустріч чарівна!
Веселковими сходинами
Ми крокуємо щодня.
Ми проводили дослідження, –
Справа зовсім не мала.
Додамо нові сторіночки
До літопису села.
(На дошці – квітка-семицвітка, на кожній пелюстці якої знаходиться певний надпис. Учитель обирає пелюстку червоного кольору, на якій написано «Пофантазуємо»).



З нами разом фантазує
Загадкова ця сторінка.
Незбагненна і мрійлива;
Радість тут лунає дзвінко.
Гра «Асоціації» (робота в групах).
- З чим асоціюється карта Гайворонського району?
(У кожної групи – аркуші з зображенням карти Гайворонського району і кольорові олівці. Учні розфарбовують зображення, фантазуючи, на що вони схожі. Після завершення роботи презентують свої мініпроекти, пояснюють що означає їхнє зображення).





1. Контури району нагадують птаха. Можливо, тут водяться рідкісні види птахів; або ж у районі добре розвинене сільське господарство.
2. Контури району нагадують череп людини. Отже, можливо, наш район багатий на археологічні знахідки; можливо, багатий на розумних і талановитих людей.
3. Контури району нагадують рибу. Можливо, район багатий на рибні ресурси.
4. Контури району нагадують бурячок чи редиску. Отже, можливо, район аграрний.
Учитель. Якщо наші асоціації не випадкові і обриси кордону Гайворонського району є символічними знаками, закодованою інформацією? Звернімося до серйозних наукових джерел та проаналізуймо результати нашого «дослідження».
ІV. Основна частина
(Клас об’єднується в групи. Кожна група опрацьовує відповідний матеріал. Відбувається захист творчих проектів, підготовлених групами).
1. Творчий проект, підготовлений групою «Екскурсоводи». Тема: «Незвичайна екскурсія».
Учитель. Обираємо пелюстку помаранчевого кольору, на якій написано «Незвичайна екскурсія».
До минулого торкнися,
У мандрівку не спізнися.
Гід умілий поведе;
Розповість: Як? Що? і Де?
Погляньте уважно на карту Гайворонського району. Що написано в центрі? ХАЩУВАТЕ! Цим усе сказано! Хащувате – серце району, найкоштовніша і найпрекрасніша перлина у разку намиста Гайворонщини.
Хащувате... Скільки легенд, переказів, віршів та пісень складено про нього. І не дивно. Де ще побачиш таку красу, таке дивовижне поєднання різноманітних ландшафтів?! «Друга Швейцарія», «Мала Одеса» – так називають село не лише його мешканці, а й гості.
Тут кожна травинка, квітка, гілочка береже ніжні спогади дитинства. Кожна стежинка вабить-кличе за собою і повертає з чужих далеких доріг в рідну домівку, улюблене село, що розкинулося на лівому березі річки  Південний Буг.
Село наше, мов писанка. Обрамлене зеленими кучерями садів та алей, заквітчане барвистими квітниками, засіяне шовковими ковдрами пшеничних і ячмінних полів, золототканими гобеленами соняшників.
Блакитно-зеленавою стрічкою поміж кам’янистих пагорбів в’ється загадкова річка Південний Буг. Подейкують, що тут водяться русалки, яких можна побачити лише літньої місячної ночі на Івана Купала... А на пагорбах буяє різнотравя, в якому можна заблукати. Саме тут дівчата-чарівниці знаходять цілюще зілля, щоб бути гарними та розумними...
2. Творчий проект, підготовлений групою «Історики-дослідники». Тема: «Зустріч з історичним минулим».
Учитель. Обираємо пелюстку жовтого кольору, на якій написано «Зустріч з історичним минулим».
Сторінок торкнемось жовтих –
Тут історія села.
Враз постане з віковіччя
Сива, славна давнина.
Хащувате. Цікаво, а чому саме така назва? Колись давно-давно іменувалося наше село Качучинка, а починаючи з початку XV століття стало називатися «містечко Хащевата». Як стверджує Ю. Сіцинський у книзі «Труды Подольского историко-статистического комитета», назва походить від слова «хащі». Це слов’янське слово означає площу, що залишилась після вирубаного лісу.
Нашому селу виповнюється нині вже 651 рік. Відоме воно ще з сивої давнини. У 1362 році поселення входило до складу Великого князівства Литовського. У ті часи тут була споруджена фортеця для захисту від нападів татар. Під селом збереглись підземні ходи. Ці своєрідні катакомби були вириті у ХІVVІІ століттях і використовувались для схованок людей від чужинців…
Багато цікавих подій, знаменних дат, героїчних вчинків та видатних імен містить у собі проста назва – Хащувате. У цій назві – велика безсмертна любов простого люду до рідної землі, ніжність і краса замріяних берегів, могутність річки Південний Буг, заквітчані хати, добрі люди, віра і надія. У ній – вічне сплетіння минувшини, сьогодення і майбуття.
3. Творчий проект, підготовлений групою «Природоохоронці-дослідники». Тема: «Природа рідного краю».
Учитель. Обираємо пелюстку зеленого кольору, на якій написано «Природа рідного краю».
Сторінки гортай зелені –
Тут природа і натхнення.
Краще рідний край пізнай
І його оберігай!
Робота зі словником.
- Що означає слово «екологія»? Що вивчає наука екологія?
4. Творчий проект, підготовлений групою «Кореспонденти». Тема: «Видатні особистості Гайворонщини».
Учитель. Обираємо пелюстку блакитного кольору, на якій написано «Видатні особистості Гайворонщини».
Ось – натхненні та привітні,
Гарні сторінки блакитні.
Честь, хвала усім по праву,
Хто селу приносить славу!
- Як ви вважаєте, кого можна назвати видатною особистістю?
- А кого з односельчан ви назвали б видатною особистістю?
- Сьогодні наш календар поповниться новими записами, які ви підготували.
5. Творчий проект, підготовлений групою «Музикознавці». Тема: «Музичні таланти моєї Батьківщини».
Учитель. Обираємо пелюстку синього кольору, на якій написано «Музичні таланти моєї Батьківщини».
Сині, гарні ці сторінки
Заспівають пісню дзвінко.
Бо щасливий, будем знати –
Мрію хто знайшов крилату.
- Хто такий композитор? Кого з композиторів ви знаєте?
- Хто з односельчан є самодіяльним композитором?
- Сьогодні наш календар поповниться новими іменами, новими записами.
6. Рефлексія.
Учитель. Обираємо пелюстку фіолетового кольору, на якій написано «Цікавинки-намистинки».
Фіолетові перлинки,
Цікавинки-намистинки.
Тут є творчість осяйна
Юних «зірочок» села.
Сьогодні ми святкуємо Веселковий День Творчості. Давайте пофантазуємо, що це за день. (Відповіді учнів).
Колись ви станете дорослими і ваша іскринка таланту обов’язково переросте в гаряче полум’я творчості, яке яскраво засяє.
Гра «Асоціативний кущ».
(Діти отримують картки, на яких записане слово. Потрібно швидко назвати, з чим асоціюється записане слово. Наприклад, соняшник –олія, сонце, мед; калина – дівчина, намисто, Україна).
7. Презентація та обговорення творчих проектів.
V. Підбиття підсумків та заключне слово
Учитель. Ми щасливі, що зуміли доторкнутися серцем до вічного і величного, засвітили в своїх душах промінці радості, любові. Наше життя набуло нового змісту, засяяло новим немеркнучим світлом розуміння суті, глибини. Ми стали більш упевненими, чесними, відкритими, творчими…

Ви виростете, станете дорослими, адже життя вирує, продовжується, іде своїм шляхом, але прекрасні роки дитинства залишаться назавжди. Яблуневий сад, схвильований дитячий лан творчості й свободи вже не покинуть вас, оберігатимуть і даватимуть наснагу протягом усього життя. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий